Kako pomembna so javna naročila v Sloveniji?

Avtor
Uradni list RS
Objavljeno:
25.09.2025
blog

Javna naročila so eden ključnih mehanizmov, s katerimi država, občine in drugi javni subjekti uresničujejo svoje naloge in razpolagajo z javnimi sredstvi. 

V Sloveniji pa niso le formalnost – predstavljajo kar 14,54 % BDP-ja in skoraj 40 % vseh javnih izdatkov.

Povedano drugače: govorimo o več kot 9 milijardah evrov, ki jih je država v letu 2023 usmerila v gospodarstvo prek sistema javnega naročanja.

Delež javnih naročil v BDP (2011-2023)

Rekorden obseg – več kot 9,17 milijarde evrov

Po podatkih Ministrstva za javno upravo so naročniki v Sloveniji v letu 2023 oddali javna naročila v skupni vrednosti 9,17 milijarde evrov – največ doslej. Gre za jasen pokazatelj, da se v ozadju javnih naročil ne skriva le zakonodaja, temveč tudi izjemen gospodarski potencial.

Postopek naročila male vrednosti je bil najbolj pogost (53,2 % vseh naročil), kar kaže na pogosto uporabo poenostavljenih in hitrih postopkov. Kljub temu pa je več kot polovica naročil (58,84 %) izpolnjevala pogoje za objavo v Uradnem listu EU, kar potrjuje njihovo težo tudi na evropski ravni.

Kdo naroča – in kaj?

Leta 2023 je bilo v sistem vključenih 2.156 naročnikov, med katerimi prevladujejo javni zavodi iz področij:
•    izobraževanja,
•    zdravstva in
•    kulture.

Po številu je bilo največ naročil za blago (63 %), sledijo storitve (28 %) in gradnje (9 %). Pomen lokalnega gospodarstva pa potrjuje podatek, da je 92 % vseh sredstev ostalo doma – prejeli so jih slovenski ponudniki, največ iz osrednjeslovenske regije.

Struktura javnih naročil po številu (2023)

Zeleni in socialni vidiki: še nista prevladujoča

Zeleni prehod in družbena odgovornost sta sicer postala pomembna, a še ne odločujoča dejavnika pri izbiri ponudnikov:
•    Zeleno javno naročanje je predstavljalo 28,55 % vseh naročil.
•    Družbeno odgovorna naročila pa 14,22 %.

To kaže napredek, vendar ostaja velik potencial za povečanje deleža naročil, ki upoštevajo okoljske in socialne kriterije – tudi kot dolgoročno strategijo za kakovostnejše storitve in bolj trajnostno družbo.

Delež zelenih in socialno odgovornih naročil

Skupno naročanje in e-dražbe – priložnost za večjo učinkovitost

Kljub znanim prednostim skupnega naročanja in elektronskih dražb so te možnosti še vedno premalo izkoriščene:
•    Skupno naročanje: le 4,52 % po številu in 14,69 % po vrednosti.
•    Elektronske dražbe: uporabljene pri manj kot 1 % naročil.

Z večjo uporabo teh orodij bi lahko naročniki dosegli boljše cene, večjo transparentnost in večjo konkurenčnost – kar koristi tako državi kot ponudnikom.

Znanje, digitalizacija in nadzor – ključ do uspeha

Poročilo posebej izpostavlja:
•    nujnost dodatnega usposabljanja kadrov (zlasti v manjših organizacijah),
•    digitalizacijo kot način za povečanje učinkovitosti,
•    in pomen nadzornih institucij, kot so Državna revizijska komisija, Računsko sodišče ipd.

Vrste postopkov javnega naročanja (2023)
 

Sklep: javna naročila kot vzvod razvoja

Javna naročila v Sloveniji niso zgolj postopek. So mehanizem gospodarskega razvoja, vzvod za trajnostno rast in orodje za kakovostne javne storitve.

Če želimo, da bo sistem deloval še bolj učinkovito, so ključni:
•    digitalna orodja,
•    boljša podpora ponudnikom,
•    večja preglednost in
•    strateški pristop.

Sodelovanje v javnem naročanju ni rezervirano zgolj za velike – z orodji, kot je UL info tok, imajo tudi mala in srednje velika podjetja priložnost, da pravočasno zaznajo razpis, pripravijo dokumentacijo in uspešno konkurirajo.

 

📊 Vir: Statistično poročilo o javnih naročilih, Ministrstvo za javno upravo, oktober 2024.
🌐 Več informacij o podpori ponudnikom in orodjih za spremljanje razpisov: www.ulinfotok.si

Deli članek na:
Pošlji povezavo:

Bodite obveščeni o vseh naših novostih, akcijah in dogodkih